×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 27 July , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
نیاز ۲۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در طرح‌های باقی‌مانده پارس جنوبی

به گزارش  سرخطپتروششیمی به نقل از روابط‌عمومی شرکت نفت و گاز پارس، سیدمحی‌الدین جعفری در پنل تخصصی طرح‌های توسعه‌ای و عملیاتی شرکت نفت و گاز پارس که با رویکرد جذب سرمایه، تأمین کالا و فناوری‌های نوین صبح امروز (جمعه، ۲۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳) در حاشیه سومین روز از بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی تهران برگزار شد، گفت: اگر به جغرافیای تمدن صنعتی پارس جنوبی در استان بوشهر بنگریم، از منطقه عسلویه تا کنگان در قالب ۱۳ پالایشگاه و ۲۵ مجتمع پتروشیمی که خوراک خود را از میدان مشترک پارس جنوبی دریافت می‌کنند، به طول ۴۵ کیلومتر مستقر شده و اشتغال و تولید قابل توجهی را در این منطقه ایجاد کرده است.

معاون طرح‌های توسعه‌ای شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به آغاز بهره‌برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی در دولت سیزدهم گفت: این قرارداد توسط شرکت‌های توتال و سی.ان.پی.سی قرار بود انجام شود که موفقیت‌آمیز نبود، اما در دولت جدید اتفاق مبارکی افتاد و تصمیم به اقدام برای جایگزینی یکی از سکوهای فاز ۱۲ گرفته شد که در کمترین زمان به تولید گاز برسیم.

وی افزود: این سکو جابجا شد و در موقعیت ۱۱ بی قرار گرفت که صرفه‌جویی اقتصادی و زمانی را در پی داشت و امروز از ۵ حلقه چاه این سکو، روزانه ۱۴ میلیون مترمکعب برداشت می‌شود.

سیدمحی‌الدین جعفری در بخش دیگری از اظهارات خود به اصابت کشتی به سکوی ۱۳A پارس جنوبی اشاره کرد و گفت: در این حادثه جکت و چاه‌های این موقعیت از بین رفتند و ما نسبت به تعمیر و بازسازی چاه‌های این موقعیت اقدامات موثری را انجام دادیم که خوشبختانه تا به امروز سه حلقه چاه به تولید رسیده و به اتصال سکوی ۱۳A از طریق خط لوله دریایی به پالایشگاه مرتبط با این فاز انجام می‌شود.

معاون طرح‌های توسعه‌ای شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به اقدامات دیگر این شرکت در راستای دستیابی به هدف افزایش تولید گاز کشور گفت: سایر میدان‌های گازی مستقر در خلیج فارس هم در اولویت طرح‌های توسعه‌ای قرار گرفته‌اند که امیدواریم بتوانیم نیاز کشور را برای تأمین گاز برطرف کرده و ناترازی بین مصرف و تولید را به حداقل برسانیم.

وی در ادامه به معرفی میدان‌های گازی مستقر در خلیج فارس از جمله میدان بلال، کیش، پارس شمالی، فرزاد و… پرداخت و گفت: گاز میدان عظیم کیش در فاز اول با یک خط لوله زیردریایی ۲۰۰ کیلومتری به سمت شهرستان عسلویه منتقل خواهد شد و در مرحله بعد، یک پالایشگاه در بندر آفتاب احداث خواهد شد تا گاز این میدان را شیرین‌سازی کند.

جعفری همچنین میدان پارس شمالی را یکی از میادین ارزشمند کشور برشمرد که با عمق کمتر در موقعیت دریایی خود نیاز به فناوری و دکل‌های خاصی برای حفاری دارد و برای سرعت‌بخشی به تولید این میدان، در فاز اول گاز این میدان به ظرفیت ۲۸ میلیون مترمکعب در روز از طریق احداث خط‌لوله‌ای وارد شبکه پالایشگاهی فعلی مستقر در منطقه پارس دو خواهد شد.

این مقام مسئول در شرکت نفت و گاز پارس درباره میدان مشترک فرزاد نیز توضیح داد: این میدان یکی از میدان‌های مشترک با کشور عربستان است که در اولویت کاری شرکت ملی نفت ایران قرار دارد و توسعه آن به شرکت پتروپارس واگذار شده است.

معاون طرح‌های توسعه‌ای شرکت نفت و گاز پارس نیاز سرمایه‌گذاری در طرح‌های توسعه‌ای باقی‌مانده این شرکت را ۲۰ میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: این طرح‌های شامل فعالیت‌های باقی‌مانده توسعه فاز ۱۱، سکوی ۱۳A، حفاری‌های چاه‌های درون‌میدانی و… است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.