×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 27 July , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
لزوم بازنگری در قوانین و مقررات کشور متناسب با نیازهای صنعت نفت

به گزارش روابطعمومی شرکت نفت و گاز پارس، محمدحسین متجلی صبح امروز (جمعه، ۲۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳) در دومین پنل تخصصی شرکت نفت و گاز پارس با موضوع تأمین کالا در طرح‌های توسعه‌ای و عملیاتی یکی از مباحث مهم در جریان اجرای پروژه‌های گازی را تأمین کالا و تجهیزات عنوان کرد و گفت: سهم کالا در پروژه‌های EPC عدد قابل توجهی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه فازهای ابتدایی پارس جنوبی با حضور شرکت‌های خارجی توسعه یافته است، گفت: خوشبختانه این سهم در طول توسعه میدان گازی پارس جنوبی کمرنگ و کمرنگ‌تر شد و شرکتهای خارجیاز منظر مشاوره‌ای، مهندسی و تأمین کالا جای خود را به شرکت‌های داخلی دادند و الان طرح‌های گازی در وضعیت مطلوبی به سر می‌برند.

محمدحسین متجلی با بیان اینکه شرکت نفت و گاز پارس نیز در همین راستا قدم برداشته است، افزود: امروز تفاهم‌نامه‌های مهمی در این زمینه امضاء شد که سهم تولیدکنندگان داخلی را در این طرح‌ها افزایش می‌دهد.

در ادامه این پنل سعادت مهدوی، مدیر تدارکات و کالای شرکت نفت و گاز پارس به نقش و اهمیت تولیدکنندگان داخلی در احداث طرح‌های پارس جنوبی اشاره کرد و گفت: دولت سیزدهم در این زمینه پیشگام بوده و از تخصیص بودجه تا همکاری‌های عملیاتی بیش از گذشته اقدامات موثری داشته است.

وی ساخت و خرید ۱۲ دستگاه آب‌شیرین‌کن ضد انفجار، ساخت و خرید دستگاه نیتروژن‌ساز، خرید ۳۰ تن گریس‌های سرچاهی، خرید ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر ماده ضدخوردگی، خرید TEG ۱۲۰ هزار لیتر ماده شیمیایی، ساخت و خرید ولوهای ۱۶اینچ و ساخت و خرید ترانسمیترهای فشار و… را جزو اقدامات حمایتی شرکت نفت و گاز پارس برشمرد و ابراز امیدواری کرد این روند در سال جاری سرعت گیرد.

در ادامه این پنل شکوفه باسردویی، مدیر ساخت داخل این شرکت به تشریح چالش‌ها و راهکارهای دستیابی به خودکفایی در زمینه ساخت تجهیزات در صنعت نفت پرداخت و یکی از دلایل عدم خودکفایی در این زمینه را عدم ریسک‌پذیری عنوان کرد و گفت: به دلیل اولویت تولید گاز در پالایشگاه‌های گازی پارس جنوبی و حفظ سطح تولید، امکان ریسک‌پذیری در این تأسیسات محدود می‌شود.

مدیر ساخت داخل شرکت نفت و گاز پارس تلاش برای شناسایی ظرفیت‌ها و توان داخلی و عمق ساخت داخل را از راهکارهای لازم برای ایجاد خودکفایی برشمرد و گفت: اصلاح روند تأمین منابع مالی پروژه‌ها، شناسایی و شبکه‌سازی و ارتقای قطب‌های علمی برای بومی‌سازی فناوری‌های مورد نیاز صنعت نفت، ارجاع پروژه‌های کلان به کنسرسیوم‌های داخلی از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی همچنین ضعف دانش فنی و عدم شناخت عمیق تجهیزات صنعت نفت، کمبود نیروی انسانی متخصص، نبود متولی مشخص برای اجرا و نظارت بر ساخت و استفاده از قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور، تحریم‌های اقتصادی و سیاسی، کمبود نقدینگی و نبود اسناد اعتباری بانکی، تأخیر در پرداخت، شفاف نبودن قوانین بیمه، بالا بودن سود بانکی در مقایسه با بانک‌های خارجی، دامپینگ سازندگان خارجی، تغییرات مدیریتی پی در پی، قاچاق کالا و وجود واسطه‌ها جهت تأمین اقلام مورد نیاز، عدم خودباوری، تولید برخی تجهیزات بی‌کیفیت و با راندمان پایین را از جمله موانع پیش روی خودکفایی برشمرد.

در ادامه این نشست هرمز قلاوند، مدیر نظارت بر تولید نفت و گاز شرکت ملی نفت ایران نیز در این پنل به ذکر توضیحاتی درباره مشکلات پیمانکاران بخش خصوصی پرداخت و گفت: با توجه به اهمیت مأموریت شرکت نفت و گاز پارس در تأمین بیش از ۷۰ درصد نیاز گازی کشور، تمامی قوانین و مقررات باید همسو و متناسب با تأمین و خرید کالا تعریف شود تا با سرعت در اختیار طرح‌ها قرار بگیرد تا به تبع آن راه‌اندازی پروژه‌ها با تأخیر مواجه نشود.

وی با مقایسه تولید و مصرف گاز کشور با اروپا اظهار کرد: در حالی که شرکت ملی نفت ایران روزانه یک میلیارد مترمکعب گاز استخراج‌شده را تحویل پالایشگاه‌ها می‌دهد، در کل اروپا روزانه ۱٫۵ میلیارد مترمکعب گاز مصرف می‌شود.

قلاوند بر لزوم بکارگیری انرژی‌های پاک در سبد تأمین انرژی کشور اشاره کرد و گفت: نیروگاه‌ها باید بتوانند از سایر حوزه‌های تأمین انرژی برای سوخت مورد نیاز خود استفاده کنند.

مدیر نظارت بر تولید نفت و گاز شرکت ملی نفت ایران گفت: اگر همچنان وابستگی به گاز افزایش یابد، این تصور ایجاد می‌شود که در کشور ناترازی گاز وجود دارد، در حالی که ما درگیر ناترازی انرژی هستیم و باید نیاز مصرفی خود را از دیگر منابع تأمین کنیم.

وی به مشکلات پیش روی سازندگان تجهیزات داخلی از جمله عدم توان مالی، تأخیر در پرداخت صورتحساب‌ها از سوی کارفرما، نوسانات نرخ ارز در قراردادهای تأمین کالا و… اشاره کرد و گفت: اگرچه در دولت سیزدهم برخی موانع از سر راه برداشته شده، اما همچنان زمان طولانی برای تأمین کالاها صرف می‌شود که با آسیب‌شناسی و شناخت دقیق سهم هر یک از چالش‌ها باید برای رفع آنها کوشید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.