×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 27 July , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
دستاوردهای شرکت نفت و گاز سرو در نمایشگاه نفت تهران ۱۴۰۳
شرکت نفت و گاز سرو به عنوان تولیدکننده و صادركننده كاتاليست های مورد استفاده در صنایع پالایشگاهی ، پتروشیمی و فولاد کشور، پس از آنکه در سال 1402 به عنوان برترین شرکت دانش بنيان صادراتی از سوی  معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنيان ریاست جمهوری انتخاب شد، در ابتدای امسال در دو نمایشگاه حوزه نفت و  انرژی کشور روسیه شرکت کرد. که پس از آن در نمایشگاه نفت، گاز ، پالایش و پتروشیمی تهران 1403 حضور چشمگیری داشت. رونمایی از 4 محصول جدید كاتاليست شیفت دما متوسط (MTS) نسل جدیدی از كاتاليست  های مورد استفاده در واکنش WGS (تولید شده توسط شرکت نفت و گاز سرو)، کاتالیست های كاتاليست های نفتا و كروسين NHT – KHT (پروژه مشترک با همکاری پژوهشگاه صنعت نفت ایران) ، کاتالیست CTM تبدیل CO2 به متانول  و نیز امضای تفاهم نامه ساخت یک کارخانه تولید اسید نیتریک با همکاری شرکت پتروشیمی کارون و هلدینگ صنایع فراساحل (صف) و نیز امضای تفاهم نامه ساخت پایلوت تبدیل متانول با شرکت پتروشیمی فناوران گوشه ای فعالیت ها و مشارکت شرکت نفت و گاز سرو در نمایشگاه نفت تهران 1403 بوده است. در ادامه به آنچه که در این رویدادها گذشت آمده است.

 

رونمایی از کاتالیست شیفت دما متوسط (MTS) شرکت نفت و گاز سرو

به گزارش سرخط پتروشیمی به نقل از روابط عمومی شرکت نفت و گاز سرو، در غرفه این شرکت در بیست و هشتمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی تهران ۱۴۰۳، از کاتالیست شیفت دما متوسط (MTS)، تولید شده توسط شرکت نفت و گاز سرو که نسل جدیدی از کاتالیست‌های مورد استفاده در واکنش WGS محسوب می‌شود، با حضور وحید رضا زیدی فر، معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری، هومن کریمی وثیق مدیر عامل شرکت نفت و گاز سرو و محمد دیدری رئیس هیات مدیره شرکت نفت و گاز سرو رونمایی شد. اهمیت کاتالیست شیفت دما متوسط (MTS) به در خالص سازی هیدروژن است. در پالایشگاه‌ها و پتروشیمی ها گازی که از ریفرمر خارج می‌شود مخلوطی از CO و CO2 و هیدروژن است و این دسته واکنش های شیفت با هدف خالص سازی هیدروژن انجام می‌شود. برای نخستین بار در کشور است که کاتالیست شیفت دما متوسط (MTS) تولید و رونمایی می‌شود. این کاتالیست در بازه دمایی بین شیفت دما بالا و شیفت دما پایین کار می‌کند.

شکسته شدن تابو تولید و صادرات کاتالیست با تلاش شرکت نفت و گاز سرو

 معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری، با اشاره به اهمیت خودکفایی در زمینه تولید کاتالیست، گفت: زمانی نقطه ضعفی در حوزه کاتالیست داشتیم و آن این بود که از نظر فناوری توان ساخت کاتالیست را نداشتیم اما به همت دوستانی مثل شما این تابو شکسته شد

دکتر وحید رضا زیدی فر در حاشیه رونمایی از کاتالیست شیفت دما متوسط (MTS)، تولید شده توسط شرکت نفت و گاز سرو که نسل جدیدی از کاتالیست‌های مورد استفاده در واکنش WGS محسوب می‌شود، خطاب به مدیرعامل شرکت نفت و گاز سرو با بیان اینکه در زمینه کاتالیست سازی سابقه خوبی دارید، اظهار کرد: زمانی نقطه ضعفی در حوزه کاتالیست داشتیم و آن این بود که از نظر فناوری توان ساخت کاتالیست را نداشتیم که دل آن دوران کشورهای دیگر با هر کیفیتی که شده کاتالیست به ما می‌دادند. وی خطاب به مدیرعامل شرکت نفت و گاز سرو، ادامه داد: اما به همت دوستانی مثل شما این تابو شکسته شد و در زمینه کاتالیست هم همانند باقی مواردی که شاید کشورهای دیگر فکرش را نمی‌کردند، به فناوری خاصش دست یافتیم. این فناوری نه تنها به دست ما رسید بلکه روز به روز باب های جدیدی از آن باز شد. از این رو من آینده روشنی را برای صنعت کاتالیست در ایران چه در داخل کشور و چه خارج از کشور و در حوزه صادرات می‌بینیم که برای کشور برکت خواهد داشت. امیدوارم موفقیت‌هایتان ادامه دار باشد. معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری، افزود: کارگروه ویژه‌ای در خصوص سیاست گذاری نمایشگاه‌های خارجی در وزارت نفت داریم که این کارگروه در خصوص حضور شرکت‌های مرتبط حوزه نفت در نمایشگاه‌های معتبر خارجی تصمیم گیری می‌کند. از طرفی برخی کشورها نیز کشورهای هدف ما هستند که ممکن است تشخیص ما این باشد که ما یک نمایشگاه اختصاصی برای صنعت نفت جمهوری اسلامی در این کشورها ایجا ایجاد کنیم. هر تصمیمی گرفته شود حتما قبلش اطلاع رسانی ویژه خواهیم داشت و از ظرفیت شرکت سرو نیز در این زمینه استفاده می‌کنیم. به گزارش روابط عمومی شرکت نفت‌وگاز سرو، اهمیت کاتالیست شیفت دما متوسط (MTS) به در خالص سازی هیدروژن است. در پالایشگاه‌ها و پتروشیمی ها گازی که از ریفرمر خارج می‌شود مخلوطی از Co و co2 و هیدروژن است و این دسته واکنش های شیفت با هدف خالص سازی هیدروژن انجام می‌شود. برای نخستین بار در کشور است که کاتالیست شیفت دما متوسط (MTS) تولید و رونمایی می‌شود. این کاتالیست در بازه دمایی بین شیفت دما بالا و شیفت دما پایین کار می‌کند.

 

انعقاد تفاهم نامه و همکاری سه جانبه در طراحی و ساخت واحد صنعتی تولید اسید نیتریک به ظرفیت ۵۰ هزارتن در سال

تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین شرکت نفت و گاز سرو شرکت های پتروشیمی کارون و هلدینگ صنایع فرا ساحل در راستای احداث یک واحد تولیدی ۵۰ هزار تنی اسید نیتریک به امضا رسید.

این تفاهم نامه در خلال برگزاری بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی نفت , گاز ,پالایش و پتروشیمی تهران بین سه شرکت مذکور به منظور همکاری مشترک جهت احداث یک واحد تولیدی ۵۰ هزار تنی اسید نیتریک به امضای مدیر عامل های سه مجموعه در آمد.

دکتر علیرضا صدیقی زاده؛ مدیر عامل شرکت پتروشیمی کارون

احداث واحد تولیدی ۵۰ هزار تنی اسید نیتریک؛ گشایش بابی در جهت انقلاب صنعت پتروشیمی

مدیر عامل شرکت پتروشیمی کارون، با بیان اینکه دانش فنی تولید اسید نیتریک تا این لحظه تحت انحصار شرکت‌های آمریکایی بود، اما با تلاش بخش تحقیق و توسعه در پتروشیمی کارون و بخشهای عملیاتی توانستیم دانش علمی این امر را کسب کرده و تولید و فرآیند آن را بومی سازی کنیم، درباره امضا تفاهم نامه با شرکت سرو در خصوص احداث یک واحد تولیدی ۵۰ هزار تنی اسید نیتریک، افزود: اگر باب دانش فنی این امر در کشور ایجاد شود انقلابی در صنعت پتروشیمی رخ می‌دهد.

به گزارش روابط عمومی شرکت نفت و گاز سرو، دکتر علیرضا صدیقی زاده در مراسم انعقاد تفاهم نامه همکاری مشترک بین شرکت نفت و گاز سرو، شرکت پتروشیمی کارون و شرکت‌های صنایع فراساحل (صف) در راستای احداث یک واحد تولیدی ۵۰ هزار تنی اسید نیتریک، اظهار کرد: شرکت نفت و گاز سرو یکی از بزرگترین مصرف کنندگان اسید نیتریک شرکت پتروشیمی کارون بودند. و این همکاری مشترک به رفع نیاز یکی از کالای اساسی در فرآیندهای تولیدی صنعت کاتالیست کمک شایانی خواهد کرد. د

وی با بیان اینکه دانش فنی تولید اسید نیتریک تا این لحظه تحت انحصار شرکت‌های آمریکایی بود اما با تلاش بخش تحقیق و توسعه در پتروشیمی کارون و بخش های عملیاتی توانستیم دانش علمی این امر را کسب کرده و تولید و فرآیند آن را بومی سازی کنیم، توضیح داد: بومی سازی این دانش اولین گام بعد از کارهای مهندسی است تا یک رفرنس پلنت برایش اجرا شود. مدیر عامل شرکت پتروشیمی کارون، ادامه داد: رفرنس پلنت ما در منطقه ماهشهر و در پتروشیمی کارون است که در حال تولید است تا این دانش فنی را در ظرفیت های مختلف استقرار کنیم. همچنین از نظر تامین کاتالیست و بهینه سازی فرآیند امور، اقدامات دیگری انجام شده است و دنبال این هستیم این دانش را به شرکت های داخلی وخارجی ارائه دهیم.

دکتر صدیقی زاده ادامه داد: با توجه به اینکه شرکت نفت و گاز سرو یکی از مشتریان اسیدنیتریک شرکت کارون بود، این شرکت متقاضی شد تا خط تولید این امر را خودش بزند و در این زمینه سرمایه گذاری کند. طبیعتا این نوع سرمایه گذاری ها در راستای زنجیره تولید هستند که در برنامه توسعه شرکت سرو و شرکت صنایع فراساحل گنجانده شده است. وی با بیان اینکه ما آمادگی این را داریم که از این لحظه با گروه های سه جانبه همکاری مشترک داشته باشیم، خاطر نشان کرد: این تفاهم‌نامه کاری جدید در داخل کشور است و معمولا هر کار جدیدی افت و خیز و صبر و حوصله خود را می‌خواهد. از این رو از همکاران خود می‌خواهم با سعه صدر و همدلی بتوانیم کاری که تا الان در ایران انجام نشده است را عملیاتی کنیم. اگر باب دانش فنی این امر در کشور ایجاد شود انقلابی در صنعت پتروشیمی رخ می‌دهد و امیدوارم با شروع این کار برکتی برای کل صنعت پتروشیمی و تولید انواع و اقسام مواد شیمیایی رقم بخورد.

دکتر حمید جمالی آشتیانی؛ مدیر عامل شرکت صنایع فراساحل

خودکفایی و اشتغال زایی با احداث یک واحد تولیدی ۵۰ هزار تنی اسید نیتریک

مدیر عامل شرکت صنایع فراساحل در آیین امضای ساخت کارخانه تولید اسید نیتریک که بین شرکت های پتروشیمی کارون، نفت و گاز سرو و هلدینگ صنایع فراساحل منعقد شد، گفت: اسیدنیتریک یکی از نیازهای اساسی کشور است که انشالله با ایجاد این این واحد بتوانیم گامی بلند در مسیر خودکفایی برداشته باشیم و اشتغال زایی خوبی انجام شود.

دکتر حمید جمالی آشتیانی، در گفتگو با روابط عمومی شرکت نفت و گاز سرو، در خصوص برنامه ریزی های احداث یک واحد تولیدی ۵۰ هزار تنی اسید نیتریک، اظهار کرد: شرکت صنایع فراساحل در خصوص رفع نیازهای کشور در زمینه کاتالیست و اسید نیتریک، اقدام به سرمایه گذاری نیتریک فعالیت های مشارکتی اسید با شرکت نفت و گاز سرو و پتروشیمی کارون در زمینه احداث یک واحد تولیدی ۵۰ هزار تنی نموده است.

وی نقش شرکت صنایع فراساحل در این تفاهم نامه سه جانبه را “سرمایه گذار” و یکی از اجزای این مشارکت سه جانبه عنوان کرد و گفت: شرکت صنایع فراساحل سعی داشته است به عنوان سرمایه گذار در این مشارکت سهیم باشد.

مدیر عامل شرکت صنایع فراساحل درباره اهمیت این همکاری سه جانبه، تصریح کرد: جای تشکر از مدیریت شرکت نفت و گاز سرو دارد که پیگیر تولید محصولاتی فرا تر از کاتالیست یعنی اسیدنیتریک به عنوان نیاز کشور هستند تا انشالله با ایجاد این واحد به خودکفایی برسیم و اشتغال زایی انجام شود. جمالی آشتیانی این همکاری سه‌جانبه را بسیار موثر در گسترش صنایع دانست و افزود: اگر به پیشینه چند سال قبل شرکت نفت و گاز سرو نگاهی بیاندازیم و آن زمان را با شرایط فعلی این شرکت مقایسه کنیم متوجه پیشرفت این شرکت می‌‌شویم. ما در کنار شرکت نفت و گاز سرو هستیم و انشالله در راه اندازی این واحد جدید نیز پیشرفت کنند. وی در خصوص همکاری‌های مشترک با شرکت نفت و گاز سرو در آینده توضیح داد: در بحث تجاری سازی و توسعه کاتالیست های تولید داخل، پیشنهاداتی برای همکاری با شرکت نفت و گاز سرو و توسعه کارخانجات شرکت نفت و گاز سرو وجود دارد که در  این زمینه ما همکاری خواهیم کرد.

مهندس امیرهومن کریمی وثیق, مدیرعامل شرکت نفت و گاز سرو

راه اندازی واحد تولیدی ۵۰ هزار تنی اسید نیتریک توسط شرکت نفت و گاز سرو؛ گامی موثر در توسعه پایدار صنعت کاتالیست کشور

به گزارش روابط عمومی شرکت نفت و گاز سرو، امیر هومن کریمی وثیق در مراسم انعقاد تفاهم نامه همکاری مشترک بین شرکت نفت و گاز سرو، شرکت پتروشیمی کارون و شرکت‌های صنایع فراساحل (صف) در راستای احداث یک واحد تولیدی ۵۰ هزار تنی اسید نیتریک، اظهار کرد: ساخت کارخانه تولید اسید نیتریک در راستای توسعه پایدار صنعت کاتالیست کشور خواهد بود. که با ساخت کارخانه تولید اسید نیتریک شاهد رفع گلوگاه های اساسی صنعت کاتالیست خواهیم بود به طوری که راه اندازی این کارخانه برای توسعه ظرفیت خطوط تولید کارخانجات شرکت نفت و گاز سرو اثر گذار است.

مدیر عامل شرکت نفت و گاز سرو در این خصوص افزود: گرچه سال‌ها است که اسید نیتریک سابقه تولید دارد اما چون مصرف آن گره زیادی با صنایع مختلف دارد، شرکت سرو به این تصمیم رسید که با همکاری پتروشیمی کارون و دانش شرکت صنایع فراساحل این کارخانه را ایجاد کند.

وی با بیان اینکه ایجاد و راه اندازی این کارخانه طرح مفیدی برای کشور بوده و در دراز مدت می‌تواند در حوزه صنایع پایین دستی پتروشیمی نیز اثر گذار باشد، گفت: اینگونه شرکت سرو می‌تواند در دامنه سبد کالا خود خدمات بهتری ارائه داد. که انشالله پس از انجام تشریفات اداری در حوزه انعقاد قرارداد همکاری، این قول را از دوستان می‌گیریم که در کنار آنها بتوانیم حداکثر در ۱۸ ماه آینده برکات این تفاهم نامه را ببینیم.

 

انعقاد تفاهم‌نامه بین شرکت نفت‌ و گاز سرو و پتروشیمی فن‌آوران در خصوص تجاری سازی طرح تبدیل دی‌اکسید کربن به متانول

مهندس حسین رفیق دوست ، مدیر عامل پتروشیمی فن‌آوران، در گفت‌وگو با خبرنگار روابط عمومی شرکت نفت و گاز سرو، در خصوص انعقاد تفاهم‌نامه مشترک بین شرکت نفت‌وگاز سرو و پتروشیمی فن‌آوران به منظور تجاری سازی و ساخت پایلوت نیمه صنعتی طرح تبدیل دی‌اکسید کربن به متانول، اظهار کرد: فن آوران همواره در داخلی سازی و ساخت کاتالیست با شرکت های دانش بنیان ایرانی پیشرو بوده است و شرکت سرو یکی از قوی ترین شرکت‌های سازنده کاتالیست کشور است.

وی با بیان اینکه تقریبا در واحد متانول و منوکسید کربن مجتمع پتروشیمی فناوران تمام کاتالیست‌ها ایرانی است، افزود: آخرین کاتالیستی که مانده است، کاتالیست “سنتز” است که برای آن نیز برنامه داریم و کارهایش انجام شده است و انشالله آخرین ر‌اکتور خود را نیز با کاتالیست ایرانی سنتز متانول بارگذاری خواهیم نمود.مدیر عامل پتروشیمی فن‌آوران، در خصوص انعقاد تفاهم‌نامه مشترک بین شرکت نفت‌وگاز سرو و پتروشیمی فن‌آوران به منظور تجاری سازی و ساخت پایلوت نیمه صنعتی طرح تبدیل دی‌اکسید کربن به متانول، بیان کرد:

این یک تکنولوژی جدید است که مستقیم دی اکسید کربن را به متانول تبدیل می‌کند. تکنولوژی و کاتالیست این موضوع پیش‌تر در اختیار آلمان بود اما ما این امر را با دوستان در شرکت نفت و گاز سرو دولوپ کردیم. رفیق دوست افزود: این پروژه کاملا دانش بنیان و ایرانی است و ۱۰۰ درصد کاتالیست مورد نیاز در شرکت دانش بنیان سرو ساخته شده است تا با آن از دی اکسید کربن به متانول برسیم و این تکنولوژی به مرحله ساخت هم رسیده است.

 

رونمایی از دانش فنی و کاتالیست KHT و NHT شرکت نفت و گاز سرو

دکتر کلانتری رئیس پژوهشگاه صنعت نفت در آیین رونمایی از دانش فنی و کاتالیست های جدید KHT و NHT با اشاره به همکاری این پژوهشگاه با شرکت نفت و گاز سرو در خصوص صنعتی سازی و نمونه سازی کاتالیست KHT و NHT ، گفت: امیدواریم کارهای مشترک بیشتری را با شرکت نفت و گاز سرو انجام دهیم.  ما آمادگی داریم بر روی این مدل کارها که پژوهشگاه در بخشی از آن خوب است و به خوبی می‌تواند آن را انجام دهد، تمرکز کنیم و بخش دیگر آن را شرکت ها انجام دهند.

وی همچنین افزود: ما دوست داریم کمک کننده و یاری گر شرکت‌ها باشیم و در محدوده توان خود در این زمینه نقش داشته باشیم. امیدواریم کارهای مشترک بیشتری را با شرکت نفت و گاز سرو انجام دهیم. کلانتری اصل با اشاره به همکاری پژوهشگاه صنعت نفت با شرکت نفت و گاز سرو در خصوص صنعتی سازی و نمونه سازی کاتالیست KHT و NHT ، توضیح داد: درست است که درخواست از طرف یک شرکت خصوصی بود اما این کار با پشتوانه چندین ساله ای است که شرکت های دولتی داشتند انجام شد. همکاران در پژوهشگاه صنعت نفت هم انباشت تجربه خوبی دارند. سعی داریم موارد مشابه این‌چنینی نظیر صنعتی سازی کاتالیست KHT و NHT که کار مشترکی بین پژوهشگاه و شرکت نفت و گاز سرو بود را انجام داده و ادامه دهیم. رئیس پژوهشگاه صنعت نفت همچنین در بخش دیگر سخنان خود با بیان تبریک و خداقوت به شرکت نفت و گاز سرو، گفت: کار کردن در این شرایط همت امید و عشق می‌خواهد تا بتوان کارهای بزرگی را انجام داد. در راستای صنعتی سازی کاتالیست KHT و NHT نیز مجموعه‌ای کنار هم ترکیب شده‌ تا این کار بزرگ انجام شود. شرکت های دانش بنیان جوان نمونه های موفقی در این امر هستند. هر نمونه موفقی که خلق می‌شود راه را برای گسترش همکاری در سطح کشور برای بقیه نیز فراهم می‌کند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.