×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 27 July , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
در سومین پنل تخصصی شرکت نفت و گاز پارس نیازهای فناورانه شرکت نفت و گاز پارس معرفی شد.

به گزارش سرخط پتروشیمی به نقل از روابط‌عمومی شرکت نفت و گاز پارس، مهرانگیز نادری، رئیس پژوهش و فناوری و کانون تفکر شرکت نفت و گاز پارس صبح امروز (جمعه، ۲۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳) در سومین پنل تخصصی شرکت نفت و گاز پارس با موضوع جذب فناوری‌های نوین در طرح‌های توسعه‌ای و عملیاتی به نقش پژوهش و فناوری در جذب فناوری‌های نوین اشاره کرد و گفت: وظیفه و مسئولیت هر حاکمیت و صنعتی این است که همگام همگام با انقلاب‌های صنعتی جهان و تحولات و فناوری‌های نوین دنیا پیش برود.

وی جذب و توسعه دانش و فناوری‌های مورد نیاز در صنعت نفت را از جمله اهداف نظام پژوهش و فناوری عنوان کرد و گفت: برای دستیابی به این هدف نظام‌نامه پژوهش و فناوری به دنبال تحقق اهدافی همچون حل مسائل و چالش‌های پژوهشی و فناورانه جاری صنعت نفت در سطوح مختلف است.

نادری توسعه و تجاری‌سازی فناوری‌های راهبردی صنعت نفت در بستر زیست‌بوم و همچنین ارتقاء توانمندی فناورانه شرکت‌های عملیاتی، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی صنعت نفت در سطوح مختلف را از دیگر اهداف نظام‌نامه پژوهش و فناوری برشمرد و گفت: در این مسیر محدودیت‌ها و مشکلاتی وجود دارد که همگان به آن اشاره کرده‌اند، اما یکی از مهم‌ترین این مشکلات که بر سر راه استفاده از تکنولوژی برتر و فناوری‌های نوین از جمله هوشمندسازی و دیجیتال‌سازی وجود دارد، موضوع حذف نیروی انسانی است، در حالی که نیازهای فناورانه توسط نیروی انسانی شناسایی می‌شود و می‌توان گفت که نیروی انسانی حرکت به سمت تحولات فناورانه را درک کرده است.

رئیس پژوهش و فناوری و کانون تفکر شرکت نفت و گاز پارس، طراحی سامانه هوشمند برآورد بودجه و هزینه‌های طرح‌ها و پروژه‌های بالادستی و پایین‌دستی، بررسی جامع راهکارهای جایگزین تأمین برق سکوهای دریایی پارس جنوبی، شبیه‌سازی رفتار و تخمین سرعت رشد ترک در مخازن FWKO Drum و Test Separator سکوهای پارس جنوبی و ارزیابی عمر باقیمانده تجهیزات و انتقال فناوری، طراحی، تجهیز و راه‌اندازی و بهره‌برداری از آزمایشگاه شبیه‌سازی هیدرولیکی خطوط لوله را از جمله نیازهای پژوهشی و فناورانه این شرکت عنوان کرد و از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور درخواست کرد تا با ارائه ایده‌ها و پیشنهادهای فناورانه و پژوهشی، به توسعه این صنعت کمک کنند.

در ادامه این پنل عباس روحی، مدیر مهندسی نفت و گاز شرکت نفت و گاز پارس ظرفیت‌ها، اولویت‌های جذب فناوری‌های نوین در پروژه‌های توسعه‌ای و عملیاتی را تشریح کرد و گفت: در میادین دریایی خلیج فارس ۱۴ دستگاه حفاری مشغول به فعالیت است که سهم میدان مشترک پارس جنوبی از این تعداد فقط ۳ دستگاه حفاری است، در حالی که رقیب قطری در آن‌سوی میدان که با عنوان گنبد شمالی شناخته می‌شود، ۱۱ دکل حفاری به کار گرفته است.

وی با اشاره به نیاز صنعت نفت و گاز کشور به ناوگان حفاری گفت: شرکت نفت و گاز پارس با تأمین‌کنندگان دستگاه‌های حفاری قراردادهای ۵ ساله و بلندمدت به امضاء می‌رساند.

مدیر مهندسی نفت و گاز شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه صنعت حفاری از فقر تکنولوژی رنج می‌برد، خواستار ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به موضوع بهینه‌سازی پارامترهای حفاری، کاهش زمان‌های غیرمفید آشکار و نهان و بهینه‌سازی تکمیل چاه‌ها شد.

عباس روحی، روشهای نوین کشتن چاه‌ها، مطالعه و ارائه روش‌های ازدیاد برداشت در میدان پارس جنوبی از جمله شکست هیدرولیکی، فشارافزایی، اسیدکاری و… را از دیگر چالش‌ها و زمینه‌های همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها برشمرد.

در پایان این پنل محمدحسین خجسته‌فر، مدیر مهندسی ساختمان شرکت نفت و گاز پارس، بر لزوم بهره‌مندی از خدمات مشاور مهندسی که همگام و همراستا با استفاده از فناوری‌های نوین است، تأکید کرد و گفت: خلاء بکارگیری این ظرفیت هنوز هم در بخش‌هایی از صنایع نفت و گاز احساس می‌شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.