×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 16 September , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 5 خبر
پشتیبانی صنعت نفت برای تأمین برق در روزهای داغ تابستان

به گزارش سرخط \تروشیمی به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نفت، نیروگاه فجر انرژی خلیج‌فارس خوزستان، نیروگاه پالایشگاه گاز ایلام، نیروگاه پتروشیمی ایلام، نیروگاه متمرکز پارس جنوبی عسلویه، نیروگاه پتروشیمی دماوند بوشهر، نیروگاه پتروشیمی مبین بوشهر، نیروگاه غرب کارون خوزستان، نیروگاه مایع‌سازی گاز طبیعی ایران در بوشهر و نیروگاه صبا دهلران ایلام درحقیقت ۹ قلب برقی صنعت نفت هستند که ماهانه بیش از ۴۰۰ هزار مگاوات ساعت برق مازاد مصرف خود را به شبکه سراسری برق کشور تزریق می‌کنند.

باید به این آمار، هزاران مگاوات ساعت برقی را که نیروگاه‌های برق وزارت نفت در جزایر خلیج‌فارس به محیط پیرامونی و خانه‌های مردم تزریق می‌کنند هم اضافه کرد. متأسفانه با توجه به اینکه این جزایر همچون خارک، سیری و لاوان به شبکه برق سراسری کشور وصل نیستند، آمار دقیقی از روند تولید آن‌ها منتشر نمی‌شود.

براساس این گزارش، صنعت نفت برای تأمین کامل سوخت موردنیاز نیروگاه‌ها و ورود مازاد برق خود به چرخه سراسری که سبب پایداری شبکه برق کشور می‌شود از هیچ تلاشی فروگذار نکرده و همراه با وزارت نیرو، در مبارزه با خاموشی می‌کوشد.

تأمین بیش از ۹۳ درصد سوخت نیروگاه‌ها و مولدهای برق کشور از گازطبیعی

 

سعید عقلی، مدیر مرکز راهبری شبکه گاز کشور نیز اعلام کرد: امسال با توجه به وضع خاص آب‌وهوایی، وجود رطوبت شدید و دمای بالای ۵۰ درجه به‌ویژه در مناطق جنوبی کشور، مصرف برق و به تبع آن نیاز به سوخت افزایش یافته و بیش از ۹۳درصد سوخت نیروگاه‌ها و مولدهای برق کشور از گاز طبیعی تأمین ‌می‌شود.

وی ادامه داد: اکنون به‌طور میانگین نسبت به پارسال ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب/ لیتر سوخت بیشتر (شامل گاز طبیعی و سوخت مایع) به نیروگاه ها تخصیص داده شده است.

عقلی در این خصوص تأکید کرد: اداره‌ها و مراکز دولتی در برخی از شهرهای کشور در این روزها تعطیل بودند یا ساعت کاری آنها کاهش یافته، اما این موضوع شامل حال کارکنان عملیاتی صنعت نفت نمی‌شود و مجموع همکاران ما در شرکت ملی نفت، پالایشگاه‌های گازی، شرکت انتقال گاز و مجموعه شرکت پالایش‌ و پخش فرآورده‌های نفتی افزون بر انجام تعمیرات اساسی به‌منظور آمادگی برای روزهای سرد سال، برای تأمین پایدار سوخت نیروگاه‌ها نیز بی وقفه در تلاش هستند.

مدیر مرکز راهبری شبکه گاز کشور (مرکز دیسپچینگ شرکت ملی گاز) همچنین با اشاره به اینکه رکورد تأمین سوخت گاز نیروگاه‌ها شکسته شد، اظهار داشت: در حال حاضر بیش از ۱۰۷ نیروگاه مقیاس‌بزرگ و بیش از ۴۰۰ نیروگاه و مولدهای برق کشور توسط شرکت ملی گاز ایران، تأمین سوخت می‌شوند.

وی افزود: روزانه بالغ بر ۳۳۳ میلیون مترمکعب/ لیتر سوخت معادل تحویل نیروگاه‌ها می‌شود که این رقم، افزایشی بیش از ۷.۵ میلیون مترمکعب/ لیتری را نسبت به دوره مشابه سال گذشته نشان می دهد.

تأمین سوخت مایع مورد نیاز کشور با وجود مصرف بالای نیروگاه‌ها

 

از سوی دیگر، به‌دلیل گرمای هوا و افزایش مصرف برق، مصرف سوخت مایع (گازوئیل) برای نیروگاه‌ها امسال نسبت به پارسال افزایش یافته، اما خوشبختانه تأمین آن با مشکل روبه‌رو نشده است.

مرتضی عابدینی، مدیر تأمین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، با اشاره به نقش محوری این شرکت و وزارت نفت برای تأمین سوخت نیروگاهی در تابستان گرم‌ و پرمصرف امسال گفت: تحویل سوخت نیروگاهی از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۳۰درصد افزایش یافته است.

وی افزود:  در ۱۳۱ روز ابتدایی امسال (یکم فروردین تا هفتم مرداد)، درمجموع ۵ میلیارد و ۹۵۳ میلیون لیتر سوخت مایع تحویل نیروگاه‌ها شده که این عدد شامل ۳ میلیارد و ۲۲۳ میلیون لیتر نفت‌گاز و ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون لیتر نفت‌کوره است. حجم تحویل دو فرآورده نفت‌گاز و نفت‌کوره به نیروگاه‌های کشور به‌صورت میانگین در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۲ (یکم فروردین تا هفتم مرداد) درمجموع ۳۰درصد رشد نشان می‌دهد که این موضوع نیازمند مدیریت مصرف صحیح با توجه به گرمای بی‌سابقه هوا است.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.