×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 8 September , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
پتروشیمی ارومیه؛ نماد پیشرفت، خودباوری، تکیه بر توان داخلی، سودآوری و دوستدار محیط
ابراهیم متین‌ سیرت

به گزارش سرخط پتروشیمی‌؛ یکی از شاخص های توسعه‌یافتگی در دنیا توجه به محیط زیست است. پیشرفت، اشتغال و رشد اقتصادی حق جامعه است؛ سازمان محیط زیست مانع توسعه نیست بلکه هدایت‌گر توسعه به سمت توسعه‌ای پایدار و همه‌جانبه است تا نیازهای نسل امروز بدون تهدید سرمایه‌های نسل آینده تامین شود. پتروشیمی ارومیه بزرگترین تولیدکننده کود استراتژیک سولفات پتاسیم ( ۴۰ هزار تن در سال) همواره حفظ محیط زیست و توجه به توان داخلی را سرلوحه کار قرار داده است. به طوریکه در تعریف و اجرا پروژه‌های مختلف علاوه بر در نظر گرفتن پیامدهای زیست‌محیطی، برای اجرای آنها از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی استفاده می‌کند.

پتروشیمی ارومیه با ظرفیت ۱۹۰ هزار تن تولید سولفات آلومینیوم، سولفات پتاسیم و اسید کلریدریک و اسید سولفوریک فعال است.

یکی از طرح‌هایی که تاثیر به سزایی در حفاظت از محیط‌زیست دارد، حوضچه تبخیر خاکی با پوشش غیرقابل نفوذ ژئو ممبران است که برای دومین بار، با هزینه‌ای بالغ بر سی میلیارد ریال در شرکت پتروشیمی ارومیه به بهره‌برداری رسید.
شرکت پتروشیمی ارومیه در زمینه تولید پنج محصول مالمین، سولفات آمونیوم، اسید سولفوریک، سولفات‌پتاسیم و اسید‌کلریدریک فعالیت دارد و به زودی با افتتاح دو پروژه PAC و نیتروژن گوگردی دو محصول پلی‌آلومینیوم‌کلراید و نیتروژن گوگردی به محصولات این شرکت اضافه خواهد شد.PAC جامد( پلی‌آلومینیوم‌کلراید) برای اولین بار در کشور یک پروژه زیست محیطی است. در این طرح اسید‌کلریدریک تولیدشده به یک فرآورده دوستدار محیط زیستی تبدیل می‌شود که در تصفیه آب کاربرد دارد. این پروژه تا پایان خردادماه امسال با پیشرفت ۹۰ درصدی همراه بوده است.پروژه نیتروژن گوگردی/ پیشرفت فیزیکی تا پایان خرداد ماه ۹۹ % ) در مرحله پیش راه‌اندازی و راه‌اندازی قرار دارد. پروژه‌ای که مراحل طراحی مهندسی پایه و تفضیلی و احداث واحد تولید نیتروژن گوگردی از سوی کارکنان توانمند پتروشیمی ارومیه انجام گرفت. طرح‌های داخلی‌سازی خرید کاتالیست واحد اسید سولفوریک و نصب اکونومایزر، دودکش بویلر گازسوز مواردی هستند که در سه ماهه سال ۱۴۰۳ در حال پیگیری و اجرا هستند.

موفقیت پتروشیمی ارومیه در فروش محصولات و سودآوری هم خیره‌کننده بود. فروش این شرکت در سه ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه با رشد صد و دو درصدی همراه بود. سود حاصل از فروش نیز بیش از ۲.۵ برابر افزایش پیدا کرد. تولید مجموع محصولات شرکت پتروشیمی ارومیه در سه ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۱۰۲ درصد افزایش داشته است. با در نظر گرفتن طرح‌ مگاپروژه اوره و آمونیاک، در سال جاری علاوه بر جلوگیری از خام‌فروشی، ارزش افزوده و سودآوری قابل توجهی را برای مجموعه به دنبال دارد.

تولید اسید‌سولفوریک شرکت پتروشیمی ارومیه را یکی از بهترین واحدهای اسید‌سولفوریک کشور تبدیل کرده است. تولید ۵۰ هزار تن در سال، علاوه بر تامین نیاز داخلی، صادرات و ارزآوری را برای کشور به همراه دارد. سولفات آمونیوم با ۴۰ هزار تن و کریستال ملامین با ۴ هزار تن در سال از دیگر تولیدات شرکت پتروشیمی ارومیه است.

در بحث طرح‌های توسعه می‌توان به افزایش ۳۰ درصدی ظرفیت تولید سولفات پتاسیم در سال گذشته اشاره کرد. جايي که برای اولین بار واحد به چهار کوره ارتقا یافت. از طرفی این مجموعه قصد دارد، تولید پلی‌آلومینیوم‌کلراید را با ظرفیت سالانه ۲۰ هزار تن آغاز کند. از طرفی پتروشیمی ارومیه در تفاهم‌نامه‌ای که در نمایشگاه نفت با یک شرکت‌ دانش‌بنیان انجام داد، بر رفع نیازهای دانش‌محور پتروشیمی ارومیه در حوزه پمپ‌های اسید‌کلریدریک در واحد سولفات پتانسیم (SOP) و واحد پلی‌آلومینیوم کلراید (PAK) تاکید کرد.

پتروشیمی ارومیه نماد پیشرفت، خودباوری، تکیه بر توان داخلی، سودآوری و دوستدار محیط زیست است. فعالیت‌های این مجموعه عظیم پتروشیمی نشان از احترام به محیط زیست، اشتغال‌زایی، سودآوری، تکیه بر توان داخلی و شعار ما می‌توانيم، تامین نیاز داخلی، ارزآوری و در یک کلام تولید پایدار دارد. بدون شک چنین موفقیت‌های جز در سایه‌ی مدیریت کارآمد و خلاق ممکن نیست.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.